ALBAYRAK: “ESNAF SGK’YI DA BAĞ-KUR’U DA ÖDEYEMEZ HALE GELDİ”

ALBAYRAK: “ESNAF SGK’YI DA BAĞ-KUR’U DA ÖDEYEMEZ HALE GELDİ”

Elazığ Esnaf ve Kefalet Odası Başkanı Hakan Albayrak, artan maliyetler, yüksek kiralar ve ekonomik daralma nedeniyle esnafın ciddi sıkıntılar yaşadığını söyledi. Esnafın SGK ve Bağ-Kur primlerini ödemekte zorlandığını belirten Albayrak, küçük esnafın zincir marketlerle rekabet edemediğini ifade ederek :"Bugün Elazığ’ın bütün sokaklarında 3 harfli marketler var. Bunlar şehirde her sektörün sattığı ürünleri satıyorlar. Ayakkabıdan terliğe, telefona kadar her şeyi satıyorlar. Bunlara bir kısıtlama gelebilir. Sayıları azaltılabilir ya da şehir dışına çıkarmak lazım. Bu durum düzelmezse esnaf çok mağdur olur." Dedi.

Esnafın son yıllarda yaşadığı ekonomik sıkıntılara dikkat çeken Albayrak, şunları söyledi:

“Bundan 2-3 sene öncesine göre kıyaslama yaptığımızda esnaflar SGK ve Bağ-Kur primlerini yatırmakta zorlanıyorlar. Çektikleri kredileri geri ödemekte zorlanıyorlar. Buna bir düzenleme getirilmesi lazım. Bugün Elazığ’ın bütün sokaklarında 3 harfli marketler var. Bunlar şehirde her sektörün sattığı ürünleri satıyorlar. Ayakkabıdan terliğe, telefona kadar her şeyi satıyorlar. Bunlara bir kısıtlama gelebilir. Sayıları azaltılabilir ya da şehir dışına çıkarmak lazım. Bu durum düzelmezse esnaf çok mağdur olur.”

"Esnafımız kiralarla baş edemiyor."

“Kiralar çok yüksek. Esnafımız kiralarla baş edemiyor. Ben bir esnaf olarak vergi ve cezaların büyük bir yük haline geldiğini düşünüyorum. Vergimi ödüyorum, sigorta ödüyorum, stopaj ödüyorum. Ama bize bir de yetki belgesi parası çıkardılar. Büyük şehirlerde 40 bin, küçük şehirlerde 20 bin lira. Ben kendim bir esnaf olarak bunu ödemekte zorlanıyorum. Bunların olmaması lazım. Diğerleri de esnaf, biz de esnafız. Zaten zor şartlardayız.”

 

Çok sayıda esnafın Bağ-Kur primlerini ödeyemediğini ifade eden Albayrak, işletme giderlerinin geldiği noktaya dikkat çekerek şöyle konuştu:

“Bağ-Kur borcunu yatıramayan çok esnafımız var. Bir esnafın en düşük aylık gideri 150 bin lira. Bunun yanında Bağ-Kur’u var, işçisi var, yeme içmesi var, muhasebecisi var. O nedenle çoğu esnafımız bunu yatıramıyor.Esnafımız kredisini yatırmakta da zorlanıyor, sigortasını yatırmakta da zorlanıyor. Kiralar çok yüksek, kiralarla baş edemiyor. O yüzden bir an önce, biz kendi görüşümüzü söylüyoruz, şehir merkezindeki yıkılan yerlerin bir an önce yapılması lazım. İnşallah esnafımızın dediğim gibi şehir merkezindeki 3 harfli AVM’leri kaldırsalar esnafımız iş yapar. Bağ-Kur’unu da yatırır, sigortasını da yatırır, her şeyini de ödeyebilir.”

Bankaların uyguladığı POS komisyonlarının da esnafın yükünü artırdığını ifade eden Albayrak, kredi kartı kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte kesintilerin ciddi boyutlara ulaştığını belirtti.

“Bankalar bizim esnafımızı bitirmiş. Bugün kim alışveriş yapsa para taşımıyor. Herkes kredi kartı ile, banka kartı ile alışveriş yapıyor. Esnafımız yüzde 3, yüzde 4, yüzde 5 komisyon ödüyor. Bunu kestiği zaman da, örnek vereyim, ayda 100 bin lira çeken bir adamın 5 bin lirası kafadan gidiyor. Bu da arkadaşlarımızı zarara uğratıyor.Bu banka komisyonlarının düşmesi lazım. Cüzi seviyelerde olması gerekiyor. Bankaya bakıyoruz; esnafa kredi kartı veriyor, yıllık aidat alıyor. Adam bize POS cihazı vermiş, POS cihazının parasını alıyor. POS cihazı vermiş; hem bakım parası alıyor hem de yaptığımız işten yüzde 3-5 civarında para kesiyor. Bunların bir an önce düzenlemeden geçmesini istiyoruz.”

“Esnafın durumunu devletin düşünmesi lazım."

Esnafa yönelik desteklerin artırılması gerektiğini vurgulayan Albayrak, faizsiz kredi uygulamalarının ancak iş yapabilen esnaf için anlam taşıyacağını ifade etti.

“Esnafın durumunu devletin düşünmesi lazım. Bugün faizsiz bir kredi esnafımıza iyi gelecek gibi görüyoruz. Ancak bu faizsiz krediyi almak önemli değil. Bu faizsiz krediyi ödeyebilecek duruma gelmemiz lazım. Bunu da yapabilmemiz için, dediğim gibi, hepsi bu 3 harfli marketlere, AVM’lere dayanıyor. Bunlar şehir merkezinden kalktıktan sonra esnafımızın belki bu krediye bir ihtiyacı bile kalmayacak.Bağ-Kur’unu yatıran adam diyor ki, ‘Ben yatırıyorum. O adam yatırmıyor da onun parası alınıyorsa burada bir haksızlık var.  Tabii ki yatırmıyorsa bir faizi olacaktır. Ama esnafımızın hepsinin birleştiği tek şey var: İş yapamamak. İş yaparsa Bağ-Kur’unu da yatırır, sigortasını da yatırır. Devletimizin bu üç harfli dediğimiz marketleri bir an önce şehir merkezinden çıkartması lazım veyahut da bunlara bir kota getirilmesi gerekiyor. Her türlü ürün satıyorlar, satmamaları lazım.”

Benzer Videolar